Tacksamhet handlar om att vakna upp till allt som redan finns runtomkring oss. Att se och uppskatta det vi har i våra liv. Vissa dagar kan praktiserande av tacksamhet kännas enkelt men många gånger går vi på autopilot och har fokus på vad som saknas oss. I detta inlägg ska jag ge en bild av vilken nytta vi kan ha av att kultivera vår tacksamhet och hur vi kan gå tillväga för att stärka upp detta mindset.

Hur ofta riktar vi tacksamhet till det vi har i våra liv? Människor vi älskar, tak över våra huvuden, mat att äta eller till våra fötter som tar oss runt hela dagarna? Allt för sällan är nog svaret för många människor.

Tacksamhet handlar om att se detta som finns rakt framför oss och att rikta tacksamhet gentemot det. När vi övar tacksamhet så påverkar det vårt liv i grunden. Vi blir gladare, våra relationer blir bättre och vår hälsa blir bättre. Jag blir personligen väldigt lycklig när jag hör Armstrong sjunga ”What a wonderful world” som handlar om att se alla dessa små saker i livet, eller när jag umgås med små barn som naturligt förundras över livet.

Tacksamhet aktiverar vårt parasympatiska system och det påverkar många andra saker i vårt liv: Vår sömn förbättras, sömnen blir både längre och djupare när vi övar tacksamhet. Vi blir även bättre på att visa oss själva omsorg. Studier har visat att vårt immunförsvar blir bättre och att vårt blodtryck blir bättre när vi praktiserar tacksamhet.

Praktiserandet av tacksamhet frisätter även serotonin och dopamin och är på så vis antidepressivt. Människor som praktiserar tacksamhet blir mer stresståliga, kreativa och entusiastiska och känner sig mera optimistiska och kärleksfulla.

Tacksamhet är dock inget som kommer av sig själv, det är något vi måste öva och praktisera regelbundet. I takt med att vi övar tacksamhet så höjs vår grundläggande känsla av välmående.

Det finns många saker som vi måste jobba emot när vi praktiserar tacksamhet: Våra hjärnor är förprogrammerade för att lägga större vikt vid negativ information och hot då det historiskt har gynnat vår överlevnad.  Vårt konsumtionssamhälle är uppbyggt på att vi hela tiden ska vilja ha mer. Så fort vi fått det vi vill ha så vill vi ha något annat, något bättre. Låt-texten “I can´t have no satisfaction” beskriver på ett bra sätt denna bristmentalitet. Att förstå att mätta detta begär inte är vägen framåt kan innebära en stor befrielse.

Vår aktivitet på sociala medier leder lätt till jämförelse med andra.  Det finns alltid människor som är mer vältränade, har ett finare hus eller mer spännande semesterplaner. Gräset är ofta grönare på andra sidan. Att jämföra oss och avundas andra skapar bara lidande hos oss själva. Människor har dessutom en tendens att bara visa upp de positiva sidorna av livet på sociala medier. Vi skapar ofta en idealbild av hur vi borde vara baserat på många olika bilder från många olika människors liv.

En bra övning kan vara att istället jämföra vårt liv med andra så kan vi jämföra vårt liv med våra förfäders liv. Fokusera på de bekvämligheter som vi har som de saknade. Såsom elektricitet, rinnande vatten, värme, sjukvård mm. Det kan hjälpa oss att odla tacksamhet. Det viktiga är att vakna upp till det liv som vi redan lever.

Vi har olika lätt att se optimistiskt på saker. Vissa människor har en i grunden optimistisk syn på livet medan andra ser ut att betrakta livet ur en negativ synvinkel hur bra saker än är.  Dessa olika sätt att förhålla sig till livet beror på en mängd olika faktorer, exempelvis vår genetiska predisponering och de erfarenheter som vi gjort i livet.

Vi vet av studier att yttre faktorer inte kan påverka graden av lycka i det långa loppet. I en studie jämförde man människor som vann på lotto med människor som råkat ut för en ryggmärgsskada och mätte deras grad av olycka/lycka. Det visade sig att människor har en tendens att återgå till den nivå av glädje som de hade innan vinsten eller olyckan.

Om vi odlar vår förmåga att känna tacksamhet så påverkar det vår grundläggande nivå av lycka. Våra hjärnor är plastiska och vi kan påverka hur våra hjärnor processar information genom att öva på det som vi vill ge mer plats.

Det finns en klassisk berättelse om en äldre vis man som lärde sitt barnbarn om livet. Han berättade för sitt barnbarn att det sker en ständig kamp mellan två olika vargar i vårt inre: Den ena vargen är elak, den är arg, avundsjuk, tycker synd om sig själv och har ett stort ego. Den andra vargen är god, den känner sig fridfull, kärleksfull, ödmjuk, snäll och tacksam. Barnbarnet funderade på detta ett tag och frågade sedan: Vilken varg vinner? Den äldre mannen svarade då: Den varg som vi matar.

Vi har olika erfarenheter med oss i vårt bagage och vissa har tyngre bagage än andra. Men vi har alltid en möjlighet att välja hur vi ser på saker som händer. Vi kan välja att fokusera på det som är fel och det vi saknar eller vi kan välja att fokusera på det som ger glädje och livskraft. Men detta är inte något lätt utan något som tar tid och som kräver övning.

Vi behöver många gånger börja med det som är väldigt tydligt och finns precis framför oss, såsom att vi har mat att äta, kläder som värmer och så vidare. Om vi fortsätter att öva tacksamhet ändrar det så småningom vår inställning till livet. Vi börjar lägga märke till små saker i livet som vi kan uppskatta. När vi ändrat vårt mind-set så kan vi även betrakta vår historia på ett lite annat sätt. Vi kan minnas sådana som varit hjälpsamma och vänliga eller saker vi tyckt om som barn.

Ett sätt att öva tacksamhet kan vara att räkna upp fem saker som du är tacksam för just nu. Försök att vara specifik. Istället för att säga att man är tacksam för sin hund så kan man säga att man är tacksam över hunden som välkomnade i hallen med viftande svans när en kom hem från jobbet och som fick en att känna sig älskad. Koppla det till ett äkta minne vilket ger en känslomässig erfarenhet att binda upp minnet till.  Denna övning kan du göra tillsammans med en partner, en vän, ett barn eller för dig själv.

Vi kan också öva på att se vad vi har lärt oss av de svåra erfarenheterna vi gör i livet. Det kan vara enklare att komma i kontakt med känslor av tacksamhet när saker går bra. Att fokusera på vad vi kan ta med oss i form av exempelvis lärdomar kan vara hjälpsamt när livet är svårt.

Att skriva tacksamhetsdagbok kan vara ett bra sätt att odla tacksamhet. Ett tips kan vara att bygga en rutin runt detta skrivande så att det sker vid samma tid varje dag. Rutiner gör att vi kommer ihåg att göra saker som vi annars kan välja att bortprioritera. Att exempelvis skriva tacksamhetsdagbok innan läggdags varje dag kan vara ett bra sätt.  När vi skriver denna typ av dagbok behöver vi också vara precisa och koppla det till minnen vi har från dagen. Om vi gång efter annan rabblar upp samma saker så tappar det snart sitt värde. Det blir en rutin i ordets negativa bemärkelse. Så se till att ibland välja nya saker att vara tacksam över och att variera detaljerna. Övertänk inte utan skriv utan att vara kritisk mot det du har skrivit.

Jag hoppas att du när du läst detta inlägg fått inspiration till att testa att odla tacksamhet och att du tagit med dig vilken stor skillnad det kan göra för såväl ditt psykiska som fysiska välmående. Testa att under en månad praktisera tacksamhet och se vad det gör med din upplevelse!