Om du upplever stress nu när julen närmar sig så är du inte ensam om det. Julen och adventstiden kan för många vara den mest stressiga perioden på året. Denna tid har många fullt upp med att hinna göra klart på jobbet inför julledigheten. Många vill förbereda inför jul genom att städa, baka, laga julmat och handla julklappar. Dessutom kan det vara glöggmingel och julfester som ska hinnas med. Om vi lever i bonusfamilj då kan utmaningen vara hur man ska få ihop allting på ett sätt så att alla blir nöjda. Det är också vanligt att uppleva ekonomisk stress för alla utgifter som kan höra julen till.

Har man inte mycket omkring sig denna period så kanske man istället är stressad av tanken på en jul i ensamhet. Många ensamma dagar då man inte har något jobb att gå till. Ensamhet är något av det allra mest stressande för oss människor då vi är så beroende av andra för att känna oss trygga. Detta med ensamhet kommer nästa veckas inlägg att handla om.

Om vi inte stannar upp och reflekterar runt stressen så finns det en stor risk för att vi hanterar stressen på mindre bra sätt, kanske med för mycket alkohol eller genom att äta för mycket av sådant som vi egentligen inte vill äta. Det är kanske nu som vi som mest behöver tänka till kring hur julledigheten kan bli en tid av återhämtning. En tid för att ladda batterierna så att vi kan påbörja kommande år med nya resurser.

Att släppa förväntningarna på att allt måste vara perfekt inför jul kan vara en bra start. Det behöver faktiskt inte vara städat i varje hörn och det kommer att bli jul även om vi inte bakat sju sorters kakor eller lagt in vår egen sill. Julmys handlar ju när allt kommer omkring mer om att bara kunna vara och ha tid att stanna upp och vara närvarande med dem vi har omkring oss.

Vad är då bästa återhämtningen? Ja det kan såklart variera. Men att göra något som kontrasterar mot det vi vanligen gör är återhämtande. Om vi sitter mycket stilla när vi jobbar så kan den bästa återhämtningen vara att få använda sin kropp i rörelse och om vi tillbringar mycket tid inomhus så kan den bästa återhämtningen vara att ha möjlighet att vara utomhus och ta del av dagsljuset de få timmar som det är möjligt denna årstid. Om vi vanligtvis tillbringar mycket tid i en stimmig miljö så kan den bästa återhämtningen vara att ge sig själv möjlighet till stillhet.

Fysisk aktivitet är också återhämtande då det minskar på stresshormonet kortisol. Bad och bastubad är också avslappnande då det aktiverar vårt parasympatiska nervsystem, som sköter vår återhämtning. Att sjunga, leka, dansa och vara kreativa i någon form kan också vara återhämtande.

Att bara vara kanske är det som många längtar efter allra mest, att inte ha några tider att passa, att slippa ställa klockan och att äta frukost i lugn och ro och sedan bara ta dagen som den kommer.

Vad kan du göra för att minska din stress? Finns det saker som du kan strunta i? Kan du be om hjälp? Finns det saker som du kan delegera? Hur ska du tillbringa din lediga tid för att den ska vara återhämtande för dig så att du kan börja kommande årtionde med fullt laddat batteri?