Idag är det kaffets dag. Kaffe är en av våra allra mest älskade drycker och den dryck vi dricker allra mest efter vatten. Vi här uppe i norden dricker mest kaffe av alla. I Finland dricker man allra mest kaffe men vi i Sverige ligger inte så långt efter. Ungefär tre miljarder koppar kaffe konsumeras runt omkring i världen varje dag.

Men hur är det med kaffe, är det hälsosamt eller inte? Ja, som med så många andra saker så är frågan inte så enkel. Kaffe har en mängd hälsofördelar upp till en måttlig konsumtion av ungefär tre till fyra koppar per dag (inte stora muggar) och har i stora studier visat sig på gruppnivå vara förenligt med minskad risk för flera av våra välfärdssjukdomar. Men hur nyttigt det är beror på många faktorer som hur besprutat kaffet är, hur rostat och vilken metod vi använder för att göra vårt kaffe. Filtrerat kaffe är bättre än ofiltrerat och vi bör alltid köpa ekologiskt kaffe.

Kaffet kan för vissa personer vara mindre hälsosamt. Rent genetiskt så tål vi koffein olika bra. Vissa metaboliserar koffein snabbt och de tenderar att ha större hälsoeffekter av kaffe. Andra är mer känsliga för koffein. Om vi är koffeinkänsliga så kan några koppar kaffe öka vår stress. Vi kan då bli oroliga och irriterade av att dricka för mycket kaffe. Om vi har en genetiskt nedsatt förmåga att bryta ner stresshormoner som adrenalin och kortisol så kan vi må bättre av att hålla nere vår konsumtion av koffein. Andra påverkas inte nämnvärt av några koppar kaffe. Så precis som med så mycket annat så måste vi individualisera.

Kaffe innehåller mycket antioxidanter i form av polyfenoler och flavonoider. Koffein påverkar vår mängd av stamceller. En konsumtion av några koppar kaffe har i studier visat sig kunna öka vår mängd stamceller med uppemot 50 procent. Stamceller är viktiga när det handlar om cellreparation och för vår förmåga att kunna försvara oss mot cancerceller.

Kaffe är rikt på magnesium och krom En lagom mängd kaffe kan hjälpa oss med vår blodsockerreglering och kan minska risken för att vi ska utveckla alzheimers. Kaffe kan å andra sidan hindra vårt upptag av järn om vi dricker det i samband med måltid.

Kaffe kan påverka vår mag-tarmhälsa negativt och man utesluter kaffe och andra koffeinhaltiga drycker i vissa läkande kostupplägg som exempelvis AIP (Autoimmun paleokost).

Koffein kan förbättra vår kognitiva skärpa och hjälpa oss att fokusera och det kan hjälpa oss att fysiskt prestera bättre.

Koffein kan även påverka vår sömn. Man brukar säga att det tar mellan 4-6 timmar för att halvera mängden koffein vi druckit. Men som sagt vissa metaboliserar kaffe snabbare än så. Koffein binder till samma receptorer som ämnet adenosin som är det ämne som bygger upp vårt sömntryck. Vi behöver bygga upp sömntrycket för att kunna somna gott om kvällen. Om vi dricker mycket kaffe så kan vi sedan bli överväldigade av trötthet när koffeinet går ur kroppen och adenosinet plötsligt har receptorer att fästa vid. Vi kan då kaffe-krascha och om vi kompenserar det med att dricka ännu mera kaffe så kan vi hamna i en ond cirkel. Om vi dricker kaffe för sent så har vi ingen möjlighet att hinna bygga upp något sömntryck och vi kan därför få svårt att somna. Det bästa för vår sömn är om vi kan konsumera vårt kaffe innan lunch och allra senast tidig eftermiddag.

Personligen älskar jag kaffe. Att börja dagen med att sätta på kaffe och sedan ta en kopp svart kaffe och ta in med alla sinnen, det är verkligen förknippat med njutning och en bra start på dagen för mig. Jag vet från mitt DNA-Health test att jag är snabb på att metabolisera koffein så jag är inte så känslig för koffeinets negativa sidor. Hur är din relation till kaffe? Tycker du om kaffe? Mår du bra på kaffe?