Nu i början av året så är det många som sätter löften för det nya året. Att stanna upp och fundera över vilken riktning som man vill att ens eget liv ska ta det kommande året. En bra vana är att ha en form av årligt återkommande utvärderingssamtal med sig själv.

Att börja med att fundera på vad som faktiskt fungerar bra i våra liv kan vara en bra start på detta utvecklande samtal som vi ska ha med oss själva (tänk om vi hade en chef som bara fokuserade på det som inte fungerade). Vilka behov är tillgodosedda? Vilka styrkor har jag som jag kan använda mig av? Vilka sidor hos mig själv värdesätter jag?

Därefter kan vi fundera kring om det finns viktiga behov som inte är tillgodosedda i vårt liv? Några frågor som vi kan ställa oss i vårt samtal med oss själva är: Har jag närande relationer i mitt liv? Bidrar jag själv till näring i mina relationer? Är jag närvarande? Säger jag ja till sådant som ger energi och nej till sådant som jag inte mår bra av? Blir jag tillräckligt stimulerad på jobbet och på min fritid, det vill säga har jag sådant som väcker min nyfikenhet och mitt engagemang i mitt liv? Är jag tacksam över sådant som är bra i mitt liv? Vi kan också ställa oss själva frågan om det finns något i vår livsstil som vi har behov av? Mer återhämtning? Mer sömn? Stabilare dygnsrytm? Mer näringsrik kost? Mer rörelse?

När vi vet i vilken riktning som vi vill gå i vårt liv kan vi skriva ner vilken/vilka intentioner eller avsikter som vi har under kommande år. Det kan handla om att vi vill unna oss att sluta med någon mindre bra vana eller börja med någon ny vana som att meditera, träna tacksamhet, vistas mer ute i naturen eller något annat.

Det är viktigt att vi använder oss av en effektiv strategi när vi ska göra förändringar. När vi avger nyårslöften så är det ofta med avsikten att något är fel med oss och vi börjar med ren viljestyrka att ändra på detta. Vi köper gymkort och handlar hem nyttig mat. Risken med ett löfte är att vi ofta betraktar detta i svart eller vitt. Antingen håller vi vårt löfte eller inte. Om vi misslyckas med att hålla oss till löftet så tenderar vi att vara hårda och dömande mot oss själva: “Jag har ingen karaktär” Jag har inte det som krävs för att lyckas genomföra en förändring” . Det blir lätt något av allt eller inget tänkande över vårt förändringsprojekt.

En intention har en mer förlåtande och mindre rigid inställning till förändringen. Det handlar om att vi har en avsikt att göra medvetna val som ligger i linje med vår intention. Detta förhållningssätt karakteriseras av “compassion”, det vill säga självmedkänsla. Om vi har ett mer förlåtande förhållningssätt gentemot oss själva så har vi faktiskt större chans att hålla i vår förändring.

Vi kan se att när vi har ett förhållningssätt som baseras på att vi ser att misslyckanden eller att komma av sig är en naturlig del av förändringen och som något vi kan lära oss av, så ser vi dessa avsteg inte som absoluta misslyckanden. Det innebär bara att vi är mänskliga och att vi kan hitta tillbaka till vår intention igen. Med detta sätt att betrakta förändringar så har vi ständigt möjlighet att fatta medvetna val som ligger i linje med vår intention.

Om vi ska ha fokus på vad vi vill skapa framåt istället för vad vi vill fixa som är fel med oss själva, så kan vi utgå från detta ordspråk av Dan Millman: “The Secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old but on building the new.”

Så om du ännu inte gjort det, sätt av en tid för att möta dig själv i ett konstruktivt samtal om vad du vill skapa i ditt liv framåt. Tänk på det kommande året som ett oskrivet kapitel i ditt livs bok och fundera på vad du vill fylla detta kapitel med!