Nu är det sommar vilket har potential att ge oss en välkommen och välbehövlig återhämtning. Sinnebilden för återhämtning är kanske det som bilden till dagens inlägg gestaltar: lata dagar i hängmattan. Men vad är egentligen återhämtande för oss människor? Det ska vi utforska i detta inlägg.

I förra inlägget skrev jag om att långvarig stress kan ge negativa effekter och upphov till både fysisk och psykisk ohälsa. Vi människor är gjorda för att kunna hantera kortare perioder av ökad stress. Men om stressen blir långvarig och vi får för låg grad av återhämtning så kan vi bli sjuka, och att den ohälsan kan yttra sig på många olika sätt.

Det är viktigt att vi är medvetna om att vi kan behöva ändra ohållbara arbetssituationer eller livssituationer om de innebär en för hög stressbelastning. Vi ska inte som individer hantera omöjliga förutsättningar med hjälp av andningstekniker eller återhämtningsstrategier. Läs gärna mitt förra inlägg om stress och ohälsa.

Men vi människor är hjälpta av att ha tillgång till effektiv återhämtning och av att förstå att återhämtning är oerhört viktigt om vi ska leva ett hållbart liv. Återhämtning är något vi behöver ägna oss åt regelbundet, inte bara på semestern. Vi behöver återhämta oss många korta stunder varje dag och vi behöver en god nattsömn varje natt för att ladda upp våra batterier.

Man har i forskning sett att det som är mest återhämtningseffektivt är sådant som kontrasterar mot det vi behöver återhämta oss ifrån. Om vi har ett stillasittande arbete så kan det mest återhämtande vara att ägna oss åt en fysisk aktivitet och om vi har ett fysiskt krävande arbete så är förmodligen att låta kroppen vila det mest återhämtande. Vi behöver alltså variation under våra dagar. Hur ser det ut för dig, har du en god variation över dina dagar? Ibland tenderar vi att bli stillasittande i för hög grad eller så lyssnar vi inte på kroppens signaler om vila när vi faktiskt behöver det. Ibland tänker vi att om vi är trötta så behöver vi vila, men det kan faktiskt vara en promenad som är det mest återhämtande.

Vi kan också ha en privat situation som stressar. Vi kanske är småbarnsföräldrar, har barn med särskilda behov eller åldrande föräldrar som vi har ansvar för. I dessa fall är det lika viktigt att få en återhämtande paus (om det är möjligt), ibland behöver vi bli bättre på att be om hjälp och avlastning. Även om vi inte jobbar, vi kanske är arbetslösa eller pensionerade så har vi behov av variation på våra dagar.

Vad tänker du på när du hör ordet återhämtning? Kanske lata dagar i en hängmatta med tid för att försvinna in i en spännande bok? Ett varmt skönt bad? Eller en skogspromenad i ditt egna goda sällskap? Återhämtning kan vara många olika saker som exempelvis: bad, massage och bastubad men det kan också vara mer aktiva saker som träning, ridning och vandringar.

Naturen har en återhämtande effekt för de flesta av oss. Att komma ut i skogen eller att blicka ut över ett naturlandskap är för många av oss förknippad med en längre utandning. En skogspromenad är faktiskt det som de allra flesta av oss skulle rekommendera till en utmattad vän. När vi kommer i kontakt med naturen så upplever vi att vi är en del av något större och det kan bidra till en ökad känsla av mening, vilket ökar vårt välmående.

En djup och lugn andning aktiverar vagusnerven som aktiverar det parasympatiska nervsystemet vilket är vårt lugn- och ro-system. Fokus på andningen är central i många återhämtningseffektiva aktiviteter så som meditation, chi-gong och yoga. Andningen och stimuleringen av vagusnerven är också central vid körsång, vilket är något som många upplever väldigt återhämtande.

Semester behöver i sig inte vara återhämtande. Det kan finnas många måsten eller vi kanske tillbringar delar av vår semester tillsammans med personer som ökar vår stress, vi kanske är många personer på en liten yta. Att ha fokus på vad just vi behöver just denna semester är avgörande för hur återhämtande denna semester blir. Kanske behöver vi miljöbyte, kanske behöver vi tid tillsammans med nära och kära, kanske behöver vi stillhet och att bara vara. Hur vill du må efter semestern? Vad behöver du just denna semester för att du ska kunna återvända efter semestern med laddade batterier?