I detta inlägg som ingår i en serie inlägg om hälsosamt åldrande så ska vi titta lite närmare på vad som kan vara viktigt att tänka på när det gäller äldre människors hälsa i relation till träning och rörelse.

Många äldre blir alldeles för stillasittande. Det kan handla om att man är beroende av andra för att ta sig ut och röra på sig. Det kan också handla om olika krämpor som försvårar fysisk aktivitet eller nedstämdhet som gör att man tappar lusten för att röra på sig. Äldre människor har väldigt god effekt av fysisk aktivitet och det är aldrig för sent att börja röra på sig. Fysisk aktivitet kan både vara förebyggande och bevara viktiga funktioner men även behandlande vid olika typer av ohälsa. Den fysiska aktiviteten måste såklart anpassas efter den enskilde individen då förutsättningarna ser väldigt olika ut.

Många av de hälsoproblem vi kan få när vi blir äldre har att göra med hur vi levt vårt liv tidigare, om vi exempelvis varit mycket stillasittande. Vi tappar muskelmassa när vi åldras och därför är styrketräning extra viktigt när vi blir äldre. Att träna styrka behöver inte innebära att träna på gym, många övningar går att göra hemma med hjälp av vardagsföremål som vi alla har tillgängligt hemma. Att få hjälp med att sätta upp ett träningspass som enkelt kan göras i vardagen är viktigt.

Vi behöver också röra på oss för att hålla igång cirkulation och metabola processer. Tillräcklig rörelse har i studier visat sig vara förknippade med en bättre benhälsa, mindre hjärt-kärlproblem, mindre risk för diabetes och demens så som exempelvis alzheimers. Tillräcklig rörelse är även förknippad med en bättre livskvalité.

Att träna balans är också viktigt för att förhindra att vi tappar balansen och ramlar i onödan. Fallolyckor är vanliga och kan många gånger ha förödande konsekvenser för en äldre människa. Risken för fallolyckor kan många gånger göra så att äldre drar sig för att röra sig och på så vis minskar deras muskelmassa och balans och risken för att ramla blir ännu större. Det blir en så kallad ond cirkel som bara kan brytas genom att successivt börja röra sig mer.

Ett fantastisk bra alternativ när det kommer till allsidig enkel träning i hemmet är gympaprogrammet som Sofia Åhman håller varje morgon på SVT 1. Ett träningsprogram där Sofia erbjuder möjlighet till anpassning utifrån olika förutsättningar. I programmet tränas styrka, kondition och balans. För många äldre (även för många andra) bidrar även detta program till att hålla dagliga rutiner och till ett sällskap när hon förutsägbart dyker upp i rutan.

Många äldre blir alldeles för stillasittande och med större medvetenhet om rörelsens betydelse så hoppas jag att våra äldre får möjlighet att röra sig både inomhus och utomhus. Rörelse bidrar ju även till att öka glädjen.

Jag hoppas att alla äldre erbjuds möjlighet till fysisk aktivitet anpassade till just deras förmåga och behov för att bidra till ett så hälsosamt och friskt åldrande som möjligt.

Missa inte nästa inlägg i denna serie om hälsosamt åldrande som kommer att handla om hur vi när vi är yngre kan måna om vårt framtida jag.

Om du vill läsa mer om mig som skriver denna blogg kan du göra det här: https://www.forlagetkompass.se/bodil-leijonklo/

Dela gärna!

Anmäl dig även gärna (om du ännu inte gjort det) till mitt kostnadsfria inspirationsbrev om du vill fortsätta läsa det jag skriver! Det gör du genom att scrolla längst ner på sidan och fylla i ditt namn och din mailadress.