Nu är den här, min bok Hälsokoden – så får du ökad energi och livsglädje.

Jag har alltid varit intresserad av hälsa och av kopplingen mellan fysisk och psykisk hälsa och hur vi människor kan växa och utvecklas som människor. Redan i mina tonår hade jag detta intresse. Jag drömde om att starta ett hälsohem och gjorde min prao på högstadiet på ett hälsohem nära min hemstad.

Under min uppväxt så drev mina föräldrar en plantskola och jag tillbringade mycket av min tid under våren i våra växthus. Jag var fascinerad av att se frön och sticklingar växa upp och bli starka, vackra blommor och se hur trädens rotsystem var kopplade till hur trädkronan växte fram. Kanske var det där ett frö såddes till mitt intresse för att få människor att växa.

Det finns många likheter mellan vad en växt behöver för att utvecklas till en stark och frisk planta och vad vi människor behöver. Vi har lätt att förstå att en planta behöver en god jordmån rik på näring för att frodas och att den behöver tillförsel av vatten, näring, ljus och värme. Precis så är det för oss människor också. Vi behöver näring i många former, vi behöver en näringsrik kost, vi behöver daglig rörelse, regelbunden återhämtning, dagsljus och sömn och vi behöver goda näringsrika relationer för att utvecklas. Dessutom behöver vi känna meningsfullhet i våra liv.

Jag valde att utbilda mig till psykolog och så småningom till kbt-psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi. Därefter har jag gått många olika vidareutbildningar bl. a. i compassionfokuserad terapi, mindfulness och olika utbildningar i livsstilsmedicin. De senaste åren har jag satt mig in i området epigenetik som enkelt beskrivet handlar om hur den miljön som omger våra gener påverkar genernas uttryck. Man kan säga att denna bok handlar om just det, hur vi skapar en god miljö för oss själva som får oss att utvecklas och som leder till ökad energi och välmående.

Efter att ha mött patienter, barn, ungdomar och vuxna i 25 år som psykolog så har jag sett hur tätt psykisk och fysisk hälsa hänger ihop. Jag har alltid tänkt att man måste jobba med många olika delar för att vända ohälsoprocesser till friskprocesser och att grundorsakerna till att ohälsa uppstått ser olika ut hos olika individer.

Ibland har det sin grund i att vi varit med om saker som vi inte borde ha varit med om, såsom övergrepp, mobbing eller otrygghet för att föräldrar missbrukat eller på annat sätt inte har kunnat ge oss den trygghet vi behövt. Ibland har vi fått för lite av det vi hade behövt, såsom att känna oss älskade för den vi är, uppskattning. vägledning, uppmuntran och erfarenheten av att kunna visa sårbarhet utan att riskera att kritiseras av andra.

Olika typer av negativa livserfarenheter kan göra att människor får svårt att hantera sina känslor och lättare hamnar i destruktiva beteenden för att hantera svåra känslor. Man kanske börjar distrahera eller trösta sig själv med sådant som mat, spel, sex, alkohol eller andra droger. Vår relation till mat, alkohol, andra människor har då blivit komplicerad.

De flesta människor vet att det är skadligt för hälsan att röka, stressa, äta en näringsfattig kost och att inte röra på oss. Det vi ofta saknar är kunskap om hur vi skapar varaktiga livsstilsförändringar. Många avger varje år ett nyhetslöfte om att kanske börja träna mer och äta mer hälsosamt. Gymkort införskaffas, en ny diet testas men på något sätt kommer vi av oss, kanske en förkylning eller en semesterresa får oss att komma av spår och helt plötsligt är vi tillbaka i de gamla vanorna.

I min bok har jag lagt stort fokus på hur vi människor bäst gör varaktiga livsstilsförändringar som gör att vi både kan njuta här och nu och samtidigt måna om vår framtida hälsa. Min ambition har också varit att ge den allra senaste vetenskapliga kunskapen inom områden som återhämtning, sömn, dygnsrytm, kost och rörelse. Jag beskriver hur alla dessa faktorer påverkar vår stress och vår mag-tarmhälsa och hur det kan ge upphov till långvariga inflammatoriska processer i kroppen som kan leda till såväl fysisk som psykisk ohälsa.

En stor del av boken handlar om hur vi skapar goda relationer (inte minst till oss själv) och hur vi hittar vår riktning i livet för att öka vår känsla av mening och välbefinnande. Det är nämligen en av nycklarna för att vi också ska må bra och kunna genomföra livsstilsförändringar. Boken innehåller mängder av övningar och verktyg att jobba med. Den vänder sig både till människor som vill ha den senaste forskningen om sambanden mellan psykologi, medicin och hälsa och till människor som konkret och enkelt vill jobba med sin hälsa och sin personliga utveckling.

Efter att jag suttit på kammarn och skrivit på min bok var jag så klart väldigt intresserad av att höra hur man som läsare upplever boken. Jag lät därför en grupp människor utanför mitt närmaste nätverk provläsa boken och den feedback som jag fått har gjort mig alldeles varm i hjärtat. Det känns verkligen som att det jag velat förmedla gått fram i boken och det gör mig så glad. Här följer några kommentarer om boken:

Wow! En helt fantastisk bok som verkligen tar ett helhetsgrepp på det här med hälsa och att må bra. Bodil guidar dig genom texten och tänkvärda övningar till att må bättre och uppnå en bättre livskvalitet. En bok att läsa om och om igen. En helt fantastisk bok om hur man gör för att få bättre livskvalitet.” Katarina Nyman

Jag önskar att jag hade haft möjlighet att läsa den här boken under mina tidigare år i vuxenlivet då hade jag nog sluppit mycket av den kamp som jag haft under hela mitt liv. Faktabaserad, inget flum eller konstigheter. Det som berört mig mest är hur författaren med genuin omtanke och värme verkligen hjälper och vägleder mig som läsare att bli den bästa versionen av mig själv. Jag kände mig trygg i författarens stadiga hand under hela läsningen. En bok som borde finnas i alla hem. Det här är den absolut bästa självhjälpsbok jag läst!”  Anita Selberg

En bok om att lära sig leva. När jag läste den så insåg jag att jag låtit min osäkerhet styra många av mina val i livet och att det fått mig att hamna där jag inte vill vara. Nu har jag en ny kompassriktning som känns så mycket bättre. Jag har också fått många aha-upplevelser om hur kroppen och själen hänger ihop och hur man kan påverka sitt mående. Massor med bra praktiska övningar. Författaren känns seriös och kunnig i den senaste forskningen. Unikt med en person som har en sån helhetssyn. Jag kommer definitivt att tipsa många om den här!” Peter Jansson

En lättillgänglig och välskriven bok om den senaste forskningen och sambanden mellan psykisk och fysisk hälsa. Att förena de komplexa sambanden förståligt och med konkreta exempel vittnar om författarens breda och djupa kunskap och erfarenhet. Läsaren erbjuds även vägledning och konkreta förslag för att finna meningsfullhet och hälsosam riktning i livet. Kapitlen om sömn och återhämtning beskriver så väl människans grundläggande behov för hållbar hälsa och liv och borde läsas av alla. Hoppas denna bok kommer ingå som självklar litteratur på våra universitet och högskolor.” Marie Forslund

“Äntligen en kunskapsbaserad bok som tar ett helhetsgrepp på det viktigaste i livet: relationen till sig, sitt inre och sin kropp – hur HELA vår livssammanhang avseende nära relationer, sömn, stress, rörelse och kost hänger ihop! Att förstå oss själva, vår kropp, våra känslor och behov av trygghet och stabila nära relationer är inte alltid enkelt. Vägen till hållbar hälsa och välmående kan dessutom vara än svårare att få till i praktiken. Den här boken ger många svar: en samlad och konkret guide av ny kunskap och hur vi nu kan använda den hemma, själva! Hur ex långvarig stress och olika slags ohälsa påverkar nära relationer och familjeliv negativt, ser jag till vardags i arbetet som familjerådgivare och kommer att varmt rekommendera boken i min arbetsvardag – förutom att ha nytta av den för egen del. Vill särskilt framhålla bokens lättillgängliga text och stil, och pedagogiska fokus på förändring i praktiken”. Sara Grönlund

Läs fler recensioner av boken här!

Jag hoppas verkligen att boken hittar fram till sina läsare och att den kommer att göra skillnad i människors liv. Att den inspirerar till en större omsorg om sig själv och till att våga ta viktiga steg för att utvecklas. Till bättre hälsa och större välmående, här, nu och framåt!

Du har nu möjlighet att läsa ett de två första kapitlen finns här utan kostnad. Det kan vara svårt att nå ut som ny författare, särskilt om man inte har ett stort bokförlag i ryggen. Du får väldigt gärna hjälpa till att sprida att boken finns och det kan du göra genom att:

Dela detta inlägg i ditt Facebooksflöde och skriva gärna en rad om varför du väljer att dela det.

Gilla bokens hemsida på Facebook som finns här. Om ni läst boken lämna gärna en recension på den sidan.

Gilla min författarsida på Facebook som finns här och skriv gärna under recensioner en rad om vad ni tycker om mig som skribent och författare. (Det kan ju ni som läser bloggen också göra). På min författarsida kan du också följa när kommande bokprojekt tar form.

Du kan också tipsa en person som du bryr dig om att boken finns.

Tack på förhand för hjälpen! Hoppas att du som väljer att läsa HÄLSOKODEN kommer att tycka om den och uppleva att den gör skillnad i ditt liv!