Vi befinner oss i en tid av oro. När vi befinner oss i en kris så blir vårt hotsystem väldigt aktivt automatiskt och vi behöver hjälpa oss själva att aktivera vårt parasympatiska system, vilket är vårt lugn- och ro-system. Det kan vi göra på många olika sätt, t.ex. genom att träna, meditera och öva på tacksamhet men också genom att att söka njutning, leka och ha roligt. Allt detta stimulerar motsatsen till stressresponsen. Det minskar kortisol-utsöndringen.

Som vid all stress så är risken stor att vi inte ägnar oss åt denna typ av aktiviteter när vi som bäst behöver det. Det kan kännas främmande att fokusera på att ha roligt och njuta när vi befinner oss i kris och våra hjärnors säkerhetsavdelning vill lägga allt fokus på att försöka kontrollera hotet. Säkerhetsavdelningen har bara fokus på vår överlevnad här och nu och har inte fokus på att vi ska känna lycka och glädje eller på de långsiktiga negativa hälsoeffekterna av att hela tiden ha fokus på hotet.

Vi behöver därför väldigt medvetet lägga fokus på att praktisera sådant som minskar stressresponsen. Ett tips är att skriva en lista med sådant som ger oss glädje, njutning och får oss att skratta och sätta den på en väl synlig plats. Den här listan kan fungera som en viktig resurs när vi fastnat i vår stressrespons och aktivt behöver hjälpa oss att ta oss ur den.

Vad som får oss att känna glädje och njutning varierar såklart från person till person men några exempel skulle kunna vara att lyssna på musik som vi gillar, sjunga, dansa till din favoritmusik eller till dansvideos på youtube. Det är nu du ska se de där söta och roliga djurklippen och välja att se en rolig film. Om du har någon att spela ett spel med, gör det! Eller sök dig till ett sammanhang online och spela med någon annan som också söker sällskap, tillbringa tid i naturen, ta ett bad eller basta.

Mindfulness är också en viktig grundläggande resurs i detta läge. Att få en möjlighet att få en liten distans till våra tankar och känslor. Och det kan innebära en stor skillnad i hur vi mår och hur vi kan förhålla oss till våra tankar och känslor och för vilka beslut vi fattar. Så om du inte testat att meditera ännu så ta chansen att testa vad det kan ge just dig. Enklaste sättet är att ladda ner en meditationsapp så som CALM eller Headspace och börja där.

Att utveckla en realistisk optimism är hjälpsamt. Med det menar man att se saker som de är och att förbereda oss för olika scenarier och inte stoppa huvudet i sanden. Men vi är inte hjälpta av att lägga all tid på att förhålla oss till olika katastrofscenarier.

Vi behöver också lägga fokus på sådant som denna period kan ge oss möjligheter till och saker som vi är tacksamma för. Ett exempel är att fundera över vad vi vill utveckla under denna period? Vad kan du lära dig vad gäller olika mindsets och beteenden under denna period? Lära dig meditera? Ta upp en hälsosam vana? Vad kan denna period ge dig möjlighet att förändra som du blivit medveten om under denna period?

Att skriva ner vad vi är tacksamma för ökar vår glädje och känsla av mening. Du kan välja att varje morgon eller kväll skriva ner vad du är tacksam för. Att praktisera tacksamhet har i studier visat sig sänka nivåer av inflammatoriska cytokiner (budbärare) och öka vårt HRV (heart rate variability) och minska stressresponsen.

Det mest grundläggande vi alla kan rikta tacksamhet gentemot är det att vi lever och andas, till vår kropp som fungerar, till naturen som finns tillgänglig för oss alla, till att vi har någonstans att bo och mat att äta. Vi kan rikta tacksamhet gentemot andra som vi uppskattar. Det kan vara att rikta tacksamhet till de som jobbar inom vården, människor som vi har i våra liv.

Vi är skapta för att ha kontakt med andra. Relationer med trygga andra hjälper oss att må bra och känna oss trygga och minskar på så vis stress. Att medvetet hålla kontakt med vårt nätverk och att söka upp nya sociala sammanhang via olika plattformar för social kontakt är därför hjälpsamt. Vi mår också bra av att hjälpa andra och i detta sammanhang finns det fantastiska möjligheter att vara till hjälp för andra antingen genom att bidra till sjukvården eller att hjälpa de som behöver med att handla eller ta kontakt med människor som behöver kontakt.

I varje kris finns möjlighet för att växa och utvecklas. Så även i denna kris. Nästa veckas inlägg kommer att handla om hur vi kan växa i perioder som denna. Påsken är ju glädjens högtid – försök att hitta glädjen även denna påsk. Livet så som vi känner det kommer att komma tillbaka så småningom.

Glad Påsk!