Denna vecka är det ett år sedan jag skrev mitt första blogginlägg. Jag valde att börja skriva bloggen då jag brinner för detta med folkhälsa och jag länge haft en önskan om att nå ut med kunskap om hur vi människor kan öka vårt välmående. Efter att ha jobbat som psykolog i 25 år med barn, ungdomar och vuxna och efter många vidareutbildningar så kände jag att jag har en bred erfarenhet och ett helhetsperspektiv på psykisk och fysisk hälsa som jag ville förmedla.

Den kroniska och den långvariga ohälsan ökar och allt fler människor utvecklar psykisk och fysisk ohälsa. Var tredje svensk är drabbad av kronisk ohälsa. Enligt Myndigheten för vårdanalys kan vi påverka nästan 65 procent av denna ohälsa med hjälp av vår livsstil. Vi kallar dessa sjukdomar för folksjukdomar eller livsstilsrelaterade sjukdomar. Några exempel är hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och psykisk ohälsa i form av depression, ångest, stress och utmattning.

De allra flesta av oss vet vilken livsstil som vi borde ha för att minska risken för sjukdomar som exempelvis att äta en bättre kost, röra på oss mer, stressa mindre och få en bättre sömn. Färre är det som vet hur vi bäst bygger hållbara livsstilsförändringar som innebär att vi njuter här och nu samtidigt som vi månar om vårt framtida jag.

Vi fastnar ofta i nuet men inte på det där positiva sättet som vi menar när vi pratar om att vara medvetet närvarande i nuet. Utan mer i att hantera saker kortsiktigt. Att ta dom där glasen vin på kvällen för att det så effektivt får oss att slappna av, eller att stanna i soffan för att vi inte orkar ta oss ur den, eller att äta den där skålen med chips eller glass för att det känns så bra här och nu.

Och vi fortsätter med dessa beteenden trots att de skadar oss på lång sikt just på grund av att de så effektivt får oss att slippa känna något vi inte vill känna eller får oss att känna något annat som vi hellre vill känna. Fullt förståeligt och väldigt mänskligt, men hur blir det med omsorgen om vårt framtida jag? Vi behöver utveckla omsorgen och empatin om vårt framtida jag och balansera det med de behov som vi har här och nu.

Vi har sällan behov av vin, chips och glass (även om jag tycker att vi ska “unna” oss det ibland om vi vill det). Men jag tycker att vi ska vända på hur vi ser på saker och ting. Jag tycker att vi ska unna oss en god hälsa genom att ta hänsyn till våra fysiska och psykiska behov. Behov som bland annat handlar om att få en näringsrik kost, tillräckligt med rörelse, social kontakt, fysisk beröring, tillräckligt med återhämtning och sömn, bara för att nämna några av våra viktiga behov.

Under året som gått har jag hunnit skriva om många olika ämnen. Det har handlat om vila och sömn, om kost och rörelse, om vikten av fysisk beröring och relationer. Jag har skrivit om att våga utvecklas och inte låta våra rädslor styra för att öka känslan av att vi lever vårt liv så som vi önskar vilket ger oss en ökad grad av meningsfullhet. Det har handlat om tacksamhet, förundran och vikten av att utveckla självmedkänsla, om inflammationer, mag-tarmhälsa och kopplingen mellan mikrobiomet och hjärnan. Jag har skrivit om trötthet, energi på cellnivå och metabol hälsa, om konsten att säga nej och om hur vi bygger ett hållbart arbetsliv. I våras skrev jag även en serie på 10 inlägg om depression och hur många olika faktorer påverkar vårt psykiska mående.

Mina två första och väldigt lästa blogginlägg handlade om stress och återhämtning. Att just dessa inlägg blivit så lästa tänker jag är ett tecken i tiden. Många av oss upplever hög grad av stress och kan ha svårt att hitta en effektiv återhämtning som laddar våra batterier på ett effektivt sätt. Jag tänkte att jag kommande veckor ska återvända till dessa teman då de båda om möjligt blivit ännu viktigare efter Coronaepedemins frammarsch.

Efter att jag bloggat en period så kände jag att jag verkligen älskade att skriva (tänk att man kan komma på det när man fyllt 50 år) och att jag ville samla ihop all den kunskap som jag har om hur vi bäst bygger en fysisk och psykisk hälsa i en bok. Då påbörjades arbetet med boken “Hälsokoden – så får du ökad energi och livsglädje”. Jag har en stark önskan om att nå ut med bloggen och boken till alla som skulle ha glädje av att läsa den och där har ni verkligen hjälpt mig att sprida denna kunskap då ni delat mina blogginlägg i era nätverk. Tack för det! Det har som ni förstår varit ett intensivt år och det har känts väldigt roligt och meningsfullt.

Stresshantering och återhämtning är också två av tio områden i boken. Boken bygger på en livskompass som är uppdelad i tio olika kapitel där varje kapitel bygger på aktuell forskning och innehåller en mängd olika övningar och frågor. Dessa syftar till att läsaren ska hitta en ny kompassriktning inom de områden som denne behöver som både känns meningsfullt här och nu men som också månar om det framtida jaget. Idag erbjuder jag alla läsare att ladda ner de två första kapitlen i boken kostnadsfritt, som ett smakprov för att känna på om det jag skriver är något som ger mersmak. Klicka på länken för att komma till nerladdningen!

https://fb.me/2u803VnBq3KXfem

Jag är så glad för att just du väljer att läsa min blogg och jag är väldigt nyfiken att höra vad du tycker om bloggen. Vad tycker du om de ämnen som jag skriver om? Är det något som du vill att jag skriver mera om? Vad har just du tyckt har varit mest intressant att läsa om?