Detta inlägg handlar om vad vi själva kan göra för att balansera upp vårt immunförsvar för att vi ska vara så bra rustade som möjligt när vi möter ett virus som exempelvis covid-19. Det är fortfarande mycket vi inte vet om detta virus men att immunförsvaret spelar en viktig roll är klart. Det kommer nu allt fler studier som hjälper oss att förstå hur detta virus slår och vad som kan betraktas som risk- och friskfaktorer i denna pandemi.

Vi vill alla må så bra som möjligt och en viktig del av en god hälsa är ett välfungerande immunförsvar som på ett bra sätt skyddar oss och inte börjar attackera oss. Vi tänker kanske lätt att vi inte själva kan påverka vårt immunförsvar, att vi är hänvisade till det immunförsvar vi har. Idag står våra immunförsvar mot en ny fiende: covid-19. En fiende som slår väldigt olika mot olika individer.

Vi har läst om cytokinstormar som kan bli en effekt av covid-19. Med en cytokinstorm så menar man att immunförsvaret löpt amok och blivit för aktivt så att man blir attackerad av sitt eget immunförsvar istället. Detta att immunförsvaret blir för aktivt är också det som sker vid autoimmuna sjukdomar.

Vi vet att det finns personer som löper ökad risk att drabbas av dessa cytokinstormar om de blir smittade av covid-19. Det är personer som redan innan smittan är inflammerade och har underliggande sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck och fetma. Det alla dessa tillstånd har gemensamt är att de är just inflammatoriska tillstånd.

Vi har väldigt stort fokus på att ta fram ett vaccin men talar väldigt lite om vad vi själva kan göra för att förbättra vårt utgångsläge. Vi kan själva minska graden av inflammation och på så vis bli mer motståndskraftiga om vi drabbas av covid-19.

Den fråga som många av oss ställer oss idag är om det finns något vi själva kan göra för att minska de negativa effekterna om vi drabbas av covid-19. Inom funktionsmedicin jobbar man mycket med att just balansera immunförsvaret. Att bygga ett balanserat immunförsvar är något som tar tid och inget man gör i all hast. Vi har också olika genetisk sårbarhet för att vårt immunförsvar ska bli obalanserat. Det här med immunförsvarets fungerande är mycket komplext och det finns fortfarande mycket att lära om immunförsvarets funktion.

Jag har tidigare skrivit inlägg om inflammation och hur vi kan minska inflammation. Många av de hälsosamma livsstilsfaktorer som vi fokuserar på idag leder till minskad inflammation. Du kan läsa det inlägget här: https://xn--hlsoutvecklarna-0kb.se/sa-lever-du-antiinflammatoriskt/ Och detta inlägg som handlar om kronisk låggradig inflammation https://xn--hlsoutvecklarna-0kb.se/kronisk-inflammation/

Det handlar exempelvis om att äta en antiinflammatorisk kost, röra på oss dagligen, sova tillräckligt och minska stress. Om du vill fördjupa dig i vad vi kan göra för vår egen hälsa så rekommenderar jag dig att läsa boken Hälsokoden där jag sammanställt mycket av den senaste kunskapen om hur vi själva kan påverka vår hälsa och vårt välmående. Där stort fokus ligger på att just minska inflammation. Läs mer här: https://www.forlagetkompass.se/lesson/bodil-leijonklo-halsokoden/

I detta inlägg tänkte jag ta upp några näringsämnen som vi kan ha extra fokus på om vi vill balansera upp vårt immunförsvar. Vi börjar med zink som är viktigt för immunförsvarets funktion. I en studie såg man att personer som man gav extra zink under deras sjukhusvistelse för covidinfektion minskade tiden för inläggning. De blev alltså snabbare friska. Zink finns bland annat i ostron, musslor, kött, pumpafrön och nötter. Äldre personer tenderar att ha större brist på zink och kan må bra av att ta ett tillskott på zink om de inte får i sig tillräckligt via kosten.

Vitamin D är också viktigt. Många har för låga nivåer. Så att se till att vara ute i solen är viktigt. Äldre människor har dock svårt att i huden omvandla solsken till vitamin D. Vitaminproduktionen i njurarna och levern blir mindre effektiv. När vi är i 70-årsåldern har vi ungefär bara 20 % förmåga att producera vitamin D jämfört med när vi var i 20-årsåldern. Att ta ett tillskott kan därför vara viktigt om man är äldre eller inte är ute tillräckligt mycket. Det är bra om man kan mäta sina vitamin-D-nivåer och försöka att ligga någonstans i mitten av referensintervallet. För mycket vitamin D är toxiskt eftersom det är ett fettlösligt vitamin som lagras i kroppen. Vitamin D finns bland annat i svamp, fet fisk som lax, sill och makrill, ägg och ost.

Ytterligare ett intressant ämne är quersetin. Det är en polyfenol, ett näringsämne, en så kallad fytonutrient, som finns i växter. Fytonutrienter kan minska cytokinproduktionen. Quersetin är därför en stabilisator för immunförsvaret. Vi hittar det bland annat i dill, broccoli, lök, äpplen, bär och röda vindruvor.

EGCG (Epigallokatekingallat) som finns i grönt te är en fytonutrient som har en positiv verkan på bildandet av glutation som är vår viktigaste antioxidant. Med fyra koppar grönt te får man i sig behovet. För högt intag av grönt te kan vara skadligt. Därför bör man se upp framförallt om man använder grönt-te extrakt som är extra koncentrerat.

Ytterligare ett ämne som är viktigt är sulforafan som finns i broccoli och allra mest i broccoligroddar. Sulforafan bidrar också till glutation. Glutation är en antioxidant och hjälper också till med avgiftningen i kroppen. Det ökar naturliga mördarceller som trots sitt namn är en viktig del av vårt immunförsvar. Glutation hjälper också vårt immunförsvar att inte bli för överaktivt. Många av våra grönsaker innehåller naturligt glutation. Här har våra lökväxter och korsblommiga grönsaker en särställning (blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål, grönkål, rödkål, kålrot, pepparrot, rädisa, kålrabbi, vattenkrasse).

Stor del av vårt immunförsvar finns i samband med vår mag-tarmkanal. Att vi har en god mag-tarmhälsa är därför otroligt viktigt för vårt immunförsvar och även för vårt näringsupptag. Jag har tidigare skrivit om mag-tarmhälsa många gånger, bland annat i detta inlägg: https://xn--hlsoutvecklarna-0kb.se/vart-fantastiska-mikrobiom/

Själv tycker jag att sensommaren och hösten är en sådan fantastisk tid att äta lite extra av alla de fantastiska grönsakerna som finns nu. Jag odlar en del själv och cyklar gärna till den lokala trädgården som säljer ekologiskt odlade grönsaker. De är fulla med näring, fria från gifter och närodlade. Tre önskningar i ett. Denna helg blev det mycket kålgrönsaker och lökväxter, morötter, gurka, dill och så passade jag och dottern på att plocka några liter jordgubbar.

Jag har i detta inlägg tagit upp några näringsämnen som vi kan tänka lite extra på om vi vill balansera vårt immunförsvar. Ingen av dessa kommer att förhindra att vi drabbas av covid-19 eller bota oss om vi drabbas. Men de kan långsiktigt hjälpa oss att boosta vårt immunsystem och på så vis ha potential att kunna förkorta eller lindra ett sjukdomsförlopp. På tio dagar kan man få mätbar effekt på sin hälsa om man lägger om sin kost. Att fylla på med bra näring är något som vi alla kan göra för att förbättra vår hälsa generellt och det kan förbättra våra odds när vårt immunförsvar möter olika hot från omgivningen.

Dela gärna inlägget om du tror att andra skulle ha glädje av att läsa. Om du ännu inte prenumererar på bloggen och vill försäkra dig om att inte missa framtida inlägg så kan du prenumerera på bloggen här: https://hälsoutvecklarna.se/prenumerera-pa-bodils-blogg/