Örter har många fina hälsoeffekter. Kryddor och örter innehåller generellt en hög grad antioxidanter. Antioxidanter används i kroppen till att neutralisera de fria radikalerna som kan skada vårt dna om de får för fritt spelrum. Ni som följt mig ett tag vet att jag ofta framhåller värdet av att vi får i oss våra näringsämnen via kosten hellre än via kosttillskott. För att vi ska få del av örternas hälsoegenskaper behöver vi använda oss av örter ofta. Örter tillför ju dessutom så otroligt god smak till många olika maträtter och är vackert för ögat både på tallriken och i en kruka på fönsterbrädan. I detta inlägg tänkte jag presentera några personliga favoriter från min egen trädgård.

Vi börjar med oregano som innehåller rikligt med mineraler som kalcium, zink, koppar, järn och kalium och är dessutom rik på antioxidanter. Oregano har även en antimikrobiell verkan. Potentiellt skadliga bakterier trycks tillbaka. Oregano stimulerar gallproduktionen och hjälper därför till med matsmältningen.

Basilika innehåller oljor som anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Basilika har även antibakteriella egenskaper och är rik på magnesium som har en lugnande effekt på muskler och blodkärl. Basilika kan förebygga förstoppning och hjälpa till att reglera blodsockret.

Persilja är rikt på järn, c-vitamin, kalium, flera B-vitaminer och karoten som omvandlas till A-vitamin i kroppen. och stöttar kroppens immunsystem. Persilja innehåller något som kallas myricetin som hjälper till att reglera blodsockret.

Dill är rik på kalcium vilket förebygger benskörhet. Dill innehåller även magnesium. Magnesium är i sin tur viktigt för minst 300 olika enzymer i kroppen. Dill är även rik på eteriska oljor som i viss mån hämmar carcinogener (som om de inte neutraliseras ökar risken för cancer). Dill hämmar även tillväxten av skadliga bakterier.

Timjan är rik på C-vitamin och olika mineraler. Timjan har en kramplösande effekt på mage och tarm. Timjan kan vidga bronkiterna och kan därför lindra vid luftrörskatarr. Timjan kan bidra till att stärka immunförsvaret.

Rosmarin är rik på både antioxidanter och på mineraler bland annat på järn. Rosmarin har en positiv verkan på blodcirkulationen. Rosmarin är bra för matsmältningen. Rosmarin beskrivs även ha en lugnande verkan.

Salvia kan lindra kramper i magen och sägs även förbättra minnet. Salvia är stabiliserande för blodsockret och har antibakteriella och antiinflammatoriska effekter. Jag lärde mig personligen att uppskatta Salvia under en matlagningskurs som jag var på i Italien. Innan dess hade jag knappast använt Salvia. Nu har jag den i min kryddbänk.

Koriander är rik på zink, kalcium, järn, fosfor, kalium, magnesium, A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin och K-vitamin. Koriander kan motverka högt kolesterol då den innehåller flavonoider som exempelvis quersetin. Koriander stöttar kroppens biotransformation som är kroppens avgiftning. Koriander är dessutom positivt för matsmältningen och minskar gasbildning.

Pepparmynta är rik på garvämnen och den eteriska oljan mentol. Pepparmynta stimulerar matsmältningen och lindrar symtom som gasbildning och diarré. Pepparmynta är slemlösande och upplevs kylande och smärtlindrande och pepparmynta ingår därför i många preparat mot förkylning. Pepparmynta är väldigt gott att mixa tillsammans med jordgubbar till en fräsch drink.

Citronmeliss har många goda egenskaper. Den eteriska oljan från citronmeliss är lugnande och kan ha positiva effekter på sömnen. Citronmeliss har dessutom en antibakteriell verkan. Citronmeliss sprider sig lätt så om man har den planterad så kan det vara bra att begränsa dess utrymme om man inte vill att den ska ta över. Det kan jag säga av egen erfarenhet.

Vi kan köpa färdiga örter eller odla själv under den period det går. Örter finns ju även torkade. På senare år har även det frysta utbudet av kryddor ökat. Personligen har jag alltid färska örter hemma, jag tycker att det ofta blir pricken över I:et när man lagar mat. Tänk på att alltid tillsätta de färska örterna i slutet. Använder du dig av örter regelbundet? Har du någon favoritört?